Dag 21 en 22 de laatste dagen in de USA - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carla Engelen - WaarBenJij.nu Dag 21 en 22 de laatste dagen in de USA - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carla Engelen - WaarBenJij.nu

Dag 21 en 22 de laatste dagen in de USA

Door: Carla Engelen

Blijf op de hoogte en volg Carla

05 Augustus 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Dag 21 en 22: de laatste dagen in de USA

Op dit moment zitten we in de Boeing 777 van United Airlines op zo’n 37000 foot (11277m) hoogte en we vliegen richting Amsterdam. De vlucht duur nog ongeveer 2,5 uur. De eerste vlucht van L.A. naar Chicago verliep voorspoedig, al was het inchecken, net zoals bij de tweede vlucht erg chaotisch en gestresst. Doordat het eerste vliegtuig vertraging opliep waren we op het nippertje op tijd. Een ander echtpaar moest hetzelfde vliegtuig halen en samen werden we met voorrang door de douane geloodst. Wat een gedoe; dat is de minder leuke kant van het vliegen; de hektiek van de luchthaven, die nog eens verergerd wordt door de koele en weinig klantvriendelijke bejegening van het Amerikaanse luchthavenpersoneel. Dat zou anders kunnen.
Gisteren was echter een van de hoogtepunten van onze vakantie. We zijn namelijk naar de Universal Studio’s geweest; wat een ervaring! Naast allerlei spectaculaire shows met ongelooflijke stunts, kregen we ook een rondleiding van ongeveer drie kwartier langs en door de diverse studio’s. Allerlei facades stonden opgesteld; alleen de voorkant van gebouwen; hele straten van westerndorpen, Europa, New York, Mexico, etc. was te zien. Ongelooflijk mooi. Ik wist niet dat er heel veel films op die manier worden opgenomen. De meeste opnamen vinden niet op locatie plaats, maar de achtergronden worden geprojecteerd of er worden nagebouwde decors gebruikt. We zagen o.a. Historia Lane van Desperate Houswives, waar ze op dat moment aan het filmen waren. Verder het huis en motel van Norman Bates uit de film Psycho (echt geweldig!) Norman liep trouwens ook op de set rond met een mes en zijn dode moeder zat nog steeds achter het raam. We gingen door allerlei decors met special effecten (een metrostation dat overstroomde, langs Jaws, we zagen de miniatuur-Titanic. In een show die we eerder bezochten kregen we uitleg over hoe speciale effecten worden toegepast. Heel knap hoet ze dit doen en interessant om te zien. Echt in een woord geweldig. Buiten de shows hebben we ook twee ritjes met de Mummie-achtbaan gemaakt in het donker met duizelingwekkende vaart, zowel voor- als achteruit. Een aparte ervaring. Ook Jurassic Park was de moeite waard, al was iedereen na dit ritje doorweekt. Kim, Susan en Jos zijn ’s avonds nog een tweede keer geweest en waren ook weer kletsnat geworden. Ik heb toch maar even aan de kant op ze gewacht…
De show van Waterworld zat vol stunts en werd met veel vaart en vooral veel water uitgevoerd. Gelukkig zaten we net een rij achter de soakzone, zodat we droog bleven. Er speelden allerlei acteurs in mee van bekende series, waar ik nooit naar kijk. Alleen de mannelijke hoofdrolspeler van Desperate Housewives kende ik. Leuk om hem eens live gezien te hebben. De show was trouwens beter dan de gelijknamige film van Kevin Costner. Ook zijn we in de studio van Backdraft geweest, waar we in een ineenstortende en brandende fabriekshal terechtkwamen. Ongelooflijk indrukwekkend en erg heet; het vuur was echt! Voor de opnamen van de door Ron Howard geregisseerde film is er veel stuntwerk gedaan met echt vuur. Allerlei soorten vuurhaarden en branden werden van tevoren m.m.v. de firefighters nagebootst om het gewenste effect te creëren.
Het bezoek aan de Universal studio’s was echt awesome……. , net zoals deze hele vakantie, waarin we zo ongelooflijk veel indrukken hebben opgedaan, zo’n 4000 km in een stoere jeep hebben gereden en in ongeveer 15 hotels hebben in- en weer uitgecheckt. We hebben veel verschillende prachtige natuurgebieden gezien, over ontzettend drukke high- en freeways gereden en ook op wegen waar geen sterveling te bekennen was. We zijn in bekende steden, bossen, woestijnen en stranden geweest. Kortom we hebben ontzettend veel gedaan en gezien en hebben toch ook voor de nodige ontspanning gezorgd om het voor de meiden ook leuk te houden. Een Zoo en twee pretparken in een week was wel vermoeiender dan een paar weken rondreizen… Nu we deze bijzondere reis afsluiten, vind ik het ook weer fijn om naar huis te gaan waar ik kan verder gaan met waar ik voor de vakantie mee was begonnen: DE WAS!