Dag 3, 4 en 5 The Big Apple - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carla Engelen - WaarBenJij.nu Dag 3, 4 en 5 The Big Apple - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carla Engelen - WaarBenJij.nu

Dag 3, 4 en 5 The Big Apple

Door: Carla Engelen

Blijf op de hoogte en volg Carla

04 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Dag 3 Aankomst in Newark / New York

Eindelijk zo’n 32 uur na ons vertrek uit Amstenrade arriveren we in New York. Bij de balie van hotel Edison horen we van de receptioniste dat er maar één hotelkamer gereserveerd is. Oh, oh Murphey’s Law lijkt het wel. Uiteindelijk krijgen we een tweede kamer, waarschijnlijk de laatste die nog vrij was. Er komt heel wat kijken bij een geannuleerde vlucht. Maar ach, vergeleken met de annuleringen bij de IJslandse aswolken stelt dit natuurlijk niets voor.
Nadat we op de kamers gesetteld zijn, lopen we even een paar avenuetjes om in het regenachtige New York. De jetlag begint nu zijn tol te eisen en daarom gaan we op tijd naar bed. Geen nightlife in New York voor ons deze eerste nacht.

Dag 4 bestaat uit lopen, lopen, lopen. Ik heb gemakkelijke platte schoenen aangetrokken, maar kom er na de eerste paar kilometers achter dat ik ze toch beter eerst had kunnen inlopen. Dat besef dringt pas goed tot me door als we nog zo’n 20 km te gaan hebben. Dat wordt plakken. Onderweg tape ik ongeveer alle tenen in, die inmiddels bloederige striemen van de smalle bandjes vertonen. Ik ben blij met mijn immer vooruitziende blik. In mijn XXL handtas zit ook een first aid kitje.
New York is impressive, overweldigend en vooral druk. Heel erg druk. Dit is een doordeweekse dag, wie weet hoe het weekend high life zal zijn.
In het noordelijke gedeelte (uptown), Manhattan, ligt een oase van rust. Central Park is een verademing in deze dichtbevolkte metropool. Een moment om even terug te keren naar rust en ruimte. Ik wil graag Strawberry Fields, het John Lennon Memorial, nog eens bezoeken. Het blijft een indrukwekkende plek om zo dicht bij de geest van een van werelds grootste wereldsterren te zijn. Aan de overkant van deze gedenkplek ‘Imagine’ ligt het appartement waar Yoko Ono nog steeds woont. Achter een van de ramen bevindt zich de plek waar vele horizontale momenten van peace and happiness hebben plaatsgevonden. Ik ga nog even met de mayor van Strawberry Fields op de foto voordat ik verder strompel...
Er is zoveel te zien in New York. Je moet niet overgevoelig zijn voor prikkels, want de indrukken dringen via alle zintuigen en poriën binnen. De stad bruist 24 uur per dag. Ook de gebouwen zijn indrukwekkend. Ultramoderne wolkenkrabbers gecombineerd met de geest van het verleden. Persoonlijk vind ik de art deco stijl erg mooi. Het Chrysler gebouw is schitterend. Ons hotel heeft dezelfde stijl, alleen de service is van een mindere state of the art. We bezoeken Central Station, waar je zou wensen dat je trein vertraging heeft. De Public Library die echt indrukwekkend is. Op Times Square verschijnen we zelfs op een immens billboard, waarop alle passerende mensen naar zichzelf zwaaien. Echt maf.
Tegen de avond verkennen we nog even down town, waar de opvolger van de Twin Towers inmiddels boven het ground zero level is uitgestegen. Inmiddels is ons energiepeil gedaald naar het niveau van de dagkoersen van Wall Street en besluiten we een taxi naar ons hotel te nemen.

Dag 5 Vertrek naar Washington DC

Na een gezond ontbijt bij next door Danny’s checken we uit en worden we bij het autoverhuurbedrijf gedropt. Een half uur later rijdt daddy E. met ‘onze’ zwarte Dodge Grand Caravan door hartje New York. Zo, de eerste afslag is al meteen gemist. ‘Truus’ had even niet goed opgelet. ‘Probeer om te draaien’ zeg ik nog, maar de chauffeur kan er niet om lachen. Ik heb er bewondering voor hoe hij het oversized vehicle door straten van New York loodst. Met het zweet op zijn voorhoofd, dat wel. Washington DC is ons volgende doel. Het kan nog even duren voordat we er komen…

Het Capitol Hill Suite hotel ligt op loopafstand van het Witte Huis. Wow, we zijn vlak bij Obama.
Washington DC (District of Columbia) is een mooie, ruime en overzichtelijke stad, met prachtige statige overheidsgebouwen in dezelfde stijl. De Library of Congres is de grootste bibliotheek ter wereld. Er zijn diverse historische tentoonstellingen. Zelf vind ik het handgeschreven manuscript van George Washington en een soort huishoudboekje van zijn plantages, het indrukwekkendst. Het interieur van deze bibliotheek is zó mooi, wit marmeren zuilen en trappen, een uit diverse marmersoorten bestaande vloer en een druk bewerkt plafond dat op zich al een kunstwerk is met vergulde ornamenten en een glas in lood koepel. Zoveel kennis, gecombineerd met zoveel schoonheid. Awesome!

Alle musea zijn gratis toegankelijk. In het Air en Space Museum stappen we in de spaceshuttle en zien we authentieke ruimtevaarttoestellen, ook wel raketten genoemd. We zien de ruimtecapsule waarmee Neil Armstrong naar de aarde terugkeerde, heel veel attributen van astronauten, vliegtuigen, een gesimuleerde maanlanding met zowel echte ruimtevaarttoestel als beelden.

Het meest indrukwekkende vind ik echter de ongeveer vier centimeter lange en platte zwarte maansteen. Als ik erover wrijf kan ik namelijk zeggen: ‘Ik heb de maan aangeraakt…’. Het is ongelooflijk, maar waar. Zelfs de maan is binnen handbereik in de USA…

Na deze indrukwekkende ruimte-ervaring vervolgen we onze ontdekkingsreis door Washington DC per fiets. Het duurt even voordat we het rent-a-bike systeem hebben doorgrond. Als we de eerste fiets uit de stalling trekken, ontdekken we pas de notitie ‘You can rent maximum two bikes per creditcard’. Oei, dat zijn er twee te weinig… De fietsen zijn helaas maar uitgerust met het aller noodzakelijkste en een bagagedrager valt niet onder die categorie. Wat nu?
In uiterst zeldzame gevallen heb ik wel eens een briljante ingeving. Ik bedenk dat de ANWB-kaart tevens een creditcard is. We hebben ‘m nog nooit gebruikt, dus dat wordt tijd. Gelukkig lukt het met hulp van de ANWB en een vriendelijke fietser, eindelijk vier bikes te huren. Even later hijsen we ons op de fietszadels op weg naar het Witte Huis. Het is een onwezenlijke gedachte om zo dicht bij de machtigste man ter wereld te zijn. Per fiets kom je nog eens ergens…