Op weg naar New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carla Engelen - WaarBenJij.nu Op weg naar New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Carla Engelen - WaarBenJij.nu

Op weg naar New York

Door: Carla Engelen

Blijf op de hoogte en volg Carla

02 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Op D-day voor de Amerikaanse kredietwaardigheid, vertrekken we na een ultrakorte nacht, nauwelijks een halve werkdag nachtrust, naar Washington. Het is druk in Schiphol. Bij aankomst zien we dat onze vlucht twee uur vertraagd is. Verdorie, die extra uurtjes nachtrust had ik nog mee kunnen pikken. Maar ach, we hebben vakantie. Dus sluiten we achter aan in de rij naar de check in balie van United Airlines, zo ongeveer de drukste van het hele vliegveld. Twee uur verder lopen we eindelijk verder naar de paspoortencontrole, waar passagiers ons vanuit de gate tegemoet komen. De eerdere vlucht van United Airlines blijkt te zijn geannuleerd wegens een defect landingsgestel. Alle ingecheckte passagiers moeten het vliegtuig weer verlaten. Pfff ik ben opgelucht dat het niet onze vlucht is. De crew van ons vliegtuig loopt voorbij en een van de piloten mompelt en passant : 'They're not gonna like this.... ' Oei! Dat klinkt niet veelbelovend. Wij wachten en wachten en wachten. Onze vlucht is weer uitgesteld. Een onderdeel van het navigatiesysteem is defect en moet ergens vanuit Europa vandaan komen. Er zit niets anders op weer af te wachten. Inmiddels is wel duidelijk dat we de aansluitende vlucht van Washington naar New York zullen gaan missen. Ineens is de kogel door de kerk: onze vlucht wordt geannuleerd. We maken rechtsomkeert en sluiten weer aan in de vele lines, waar we inmiddels aan zijn gewend.
Er moet voor zo'n 400 passagiers en crew members een overnachting geregeld worden in de nabije omgeving. We worden naar het Novotel gebracht en ik ben blij dat we daar tenminste een beetje nachtrust hebben. De eerste dag New York kunnen we dus vergeten. Jammer, maar het is niet anders.

Op woensdagochtend doen we een nieuwe poging en zijn we al om 09.00 uur op Schiphol. Volgens de informatie die we gekregen hebben, vertrekt onze vlucht om 14.30 uur naar Washington. De rij voor de incheckbalie van United Airlines is nu verdubbeld ten opzichte van gisteren. We zien vele bekende gezichten. Geduld is een schone zaak dacht ik tot nu toe. Maar ons geduld wordt wel erg op de proef gesteld. We wachten weer zo'n anderhalf uur en horen dan bij het inchecken dat onze gegevens niet in de computer staan. Dus moeten we even naar de ticketinformatiebalie. Enfin eigenlijk een geluk bij een ongeluk, want er wordt voor ons een rechtstreekse vlucht naar New York geregeld via een andere (gelieerde) vliegmaatschappij: Continental Airlines. Yippie Ya Yee!!! Dat betekent heel veel tijdwinst. Onze vlucht vertrekt om 13.15 uur. Zo'n acht uur vliegen voordat we in Newark (in plaats van JFK) Airport zullen arriveren. Ik ben blij dat we eindelijk kilometers kunnen maken. In 24 uur tijd hebben we nauwelijks 250 km afgelegd.

Inmiddels weten we dat het Amerikaanse kredietplafond weer verhoogd is. Ik hoop dat de limiet van onze eigen creditcard ook toereikend is voor alle onvoorziene zaken. De nieuwe tickets (4 stuks voor één vlucht) kosten evenveel als de helft van de totale reissom... We hebben alle vertrouwen erin dat het goed komt. New York here we come!